Baka, baka kom så får ni...

smaka! Ja, nu börjar dagen bli till kväll och jag ser allt fler bilar utanför köksfönstret som säkerligen är på väg hem från jobbet. Jag har själv faktiskt varit utanför lägenhetens dörrar och gått en lång runda i skogen. Kallt, men skönt.

Imorse när jag tittade ofrivilligt på min fruktskål såg jag fyra stackars bruna bananer och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med de. Själv äter jag inte de och Kalle rör de säkerligen inte heller, så jag tänkte; varför inte baka en  banankaka?! Sagt och gjort, det mesta utav alla ingredienserna hade jag redan hemma så efter min promenad blev det bakdags. Hittade ett underbart recept på Ica.se:


Ingredienser
75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer 
100 g blockchoklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat 

Gör så här
Smält fettet i en kastrull. Låt svalna.
Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.

Och resultatet blev:


Jag vet inte om det är i rätt ordning, men nu ska jag i allafall laga middagen till ikväll: Ungersk Gulaschsoppa- mat från mina hemtrakter. Får nog köra ut till gymmet och sola lite också innan Kalle kommer hem och kvällen anländer.

Love Stina


Kommentarer
Postat av: Sara

SV: HAHA! jag ska försöka! :P såg en flygplanskrascharfilm igår ;D haha!

2009-02-18 @ 18:20:17
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Sara

SV: Haha verkligen ingen bra film! :P

2009-02-18 @ 19:01:13
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Anonym

yummi

2009-02-18 @ 19:23:45
URL: http://KarinOlofsson.se
Postat av: mami

mums, samma kaka som jag har haft på min examensfest :) den är jättte god! synd att jag inte sett ditt inlägg lite tidigare idag, annars hade jag kommit för att smaka :)kan kanske komma imon istället? kram

2009-02-18 @ 23:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0