Äkta turistas

Vilken underbar dag det har varit. Idag har vi verkligen turistat. Allt började med frukost på Boudin, San Fransiscos välkända surdegsbageri. Där fick vi serverat omlett i en surdegsbrödskål. Mummsigt gott....


Därefter sprang vi iväg och köpte biljetter och tog båten över för att se det berömda fängelset Alcatraz.


Väl framme möttes vi av mycket folk....


och vackra vyer.


Bakom mig ser ni The Golden Gate. Det är så nära vi kommer att komma den under vår vistelse i här.


Vi gick en guidad tur i fängelset där fångar och vakter själv berättade hur det var att leva inom Alcatraz väggar. Här ser ni gången som kallades Broadway där alla fångarna fick bo efter att de kommit till Alcatraz. Fängelset var igång i 29 år och under dessa åren hade ca: 1500 fångar. Snittet låg på 230 fångar i taget. Detta är väldigt låga siffror om man jämför med andra fängelser i USA under samma tidsperiod. Däremot var det enbart de farligaste fångarna som var inlåsta här bl a maffia ledaren Al Capone.


Bakom lås och bom i en isoleringscell. Jag måste erkänna att håren stod upp på armarna när jag in där. Kalle skrattade åt mig för jag vågade först inte gå in eftersom att jag var rädd för att dörren skulle slå igen. Varför den nu skulle göra det? :)


I väntan på båten tillbaka till staden. Vi köpte en intressant bildbok om fängelset som jag ivrigt sitter och läser.



När vi kom tillbaka till fastlandet var vi hungriga och åt lunch på vår surfar bar: Whipeout grill & bar. Kalle åt en burrito medans jag såklart valde amerikansk cousine: Hamburgare med guacamole:)


Tänkte att jag även lägger upp en bild på sjölejonen dagtid. Man såg inte de så tydligt från bilden igår.


Nästa sevärdhet var Chinatown. I just San Fransisco ligger världens största Chinatown, efter Kina såklart :) Här står Kalle vid Chinatown Gate som leder oss in i stadsdelen.


Lite annorlunda syn. Griljerade ankor och kokta höns med huvud och fötter prydde några skyltfönster.



Eftersom vi gick hela vägen från Fishermans Wharf till Chinatown blev det många backar att gå upp och ner för :)


Och givetvis blev det lite shopping. I was in Shoeheaven! Butiken var som en enda stor godispåse. Det var bara till att välja och vraka. Och visst hittade jag skor, blev tre par rikare :)


Kvällspromend vid piren och äkta turistas. Var tvungen att ta bild på oss och hundarna. Enlig Dogman gick pengarna till de...


Även Dogman ville vara med på bild.


Sen blev det drinkar på vår surfar bar. Bästa drinkarna i staden! En röd till mig och en blå till Kalle :)


Lite kvällsmat fick det ju också bli. Garlic pizzabread, ni kan tänka er hur vi luktar nu och värre blir det imorgon....


En rolig skylt de hade i baren. Jag skrattade så mycket så att jag fick ont i magen, givetvis förstod jag inte den först. Men sen trillade poletten ner :)



Här ser ni en riktig konstnär. Målar tavlor med skyline, Goldengate, planeter, månar och hav med sprayflaskor. Det är en fantastisk syn att se hur en sådan tavla blir till. Givetvis köpte vi med oss en hem, vi vet dock inte riktigt var vi ska sätta upp den, men det är en annan historia :) 


Nu är det läggdags och imorgon packas väskorna igen. Då bär det av tillbaka till Änglarnas stad.
Love Stina

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

åh vad många härliga bilder...särskilt shoeheaven!!

2009-01-20 @ 11:35:36
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

jag hade nog inte kunnat gå ut därifrån!

2009-01-20 @ 17:25:54
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Mimmi

ny blogg, läs och komentera, kram

2009-01-20 @ 18:35:18
URL: http://backindays.blogg.se/
Postat av: mami

härliga bilder igen...speciellt shoeheaven!! :) puss o kram

2009-01-20 @ 21:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0